Redegjørelse etter Åpenhetsloven 2025

Feelgood Film og TV AS

Gjerdrumsvei 10A
0484 Oslo

4. april 2025

 

1. Innledning

Formålet med Åpenhetsloven er å sikre at virksomheter respekterer grunnleggende menneskerettigheter og opprettholder anstendige arbeidsforhold, samtidig som offentligheten får tilgang til relevant informasjon. I henhold til dette skal Feelgood Film og TV årlig offentliggjøre en redegjørelse for de aktsomhetsvurderingene selskapet har gjennomført, både internt og hos sine leverandører.

Denne redegjørelsen er utarbeidet i tråd med Åpenhetsloven §5 og gir en oversikt over de aktsomhetsvurderingene som gjelder menneskerettigheter og anstendige arbeids- og oppdragsforhold i selskapets verdikjede.

2. Selskapets organisering, driftsområde og retningslinjer

2.1 Virksomhetens organisering og driftsområde

Feelgood Film og TV produserer non-scripted og scripted TV-program for det norske markedet. Selskapet har forretningslokale i Oslo og 20 faste ansatte. Ellers drives det prosjektbasert arbeid med freelansere som ansettes midlertidig eller som oppdragstakere. Selskapet er eid av Monday Media DK, som har hovedkontor i København.

2.2 Retningslinjer og rutiner

Vi arbeider kontinuerlig med risikovurdering av selskapets aktiviteter og har som mål å redusere risikoen for brudd på menneskerettigheter og sikre anstendige arbeidsforhold, både internt i selskapet, i vår leverandørkjede og blant våre forretningspartnere.

Arbeidet med Åpenhetsloven er forankret og vedtatt i selskapets styre. Det overordnede ansvaret for etterlevelse av Åpenhetsloven i selskapet ligger hos daglig leder sammen med administrasjons- og produksjonssjef og daglig leder i Teddy TV, samt produsenter og produksjonsledere har sentrale roller i den praktiske ivaretakelsen og gjennomføringen av arbeidet.

Vi har etiske retningslinjer, leverandørkrav, innkjøpspolicy m.m. som forankrer arbeidet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold internt i virksomheten og mot våre leverandører og samarbeidspartnere. Disse tiltakene skal bidra til å forebygge og redusere eventuelle negative konsekvenser. Før vi inngår avtale med en ny leverandør, foretas det en vurdering av den aktuelle leverandøren, og vi sikrer at leverandørens oppdrag knyttes til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Dette reguleres gjennom våre kontrakter.

Rutinene og retningslinjene oppdateres kontinuerlig basert på erfaringene vi gjør oss.

Vi har også et varslingssystem i tråd med arbeidsmiljøloven for våre ansatte og oppdragstakere i Norge, som skal bidra til å avdekke negative konsekvenser. Varslingsrutinene er lett tilgjengelige, og det kan varsles anonymt.

Hos Feelgood Film og TV er det overordnede målet at alle medarbeidere skal ha mulighet til å gjøre en god jobb i trygge omgivelser. Vi aksepterer derfor ingen form for diskriminering, trakassering, mobbing eller annen uverdig atferd mot kollegaer, underleverandører eller andre som våre arbeidstakere forholder seg til.

Vi har internkontroll og HMS-rutiner som også vedlegges overordnet i avtaler. 

Videre kurses våre ansatte i HMS for produksjoner og gjennomfører risikovurderinger for alle opptaksdager. 

3. Aktsomhetsvurderingene

3.1 Generelt
Måten vi kartlegger og vurderer risiko i virksomheten og leverandørkjeden bygger på aktsomhetsvurderinger som følger av OECDs retningslinjer. Systemet baserer seg på sannsynlighet, alvorlighetsgrad samt en vurdering av virksomhetens tilknytning til forholdet. 

3.2 Kartlegging og risikovurdering av egen virksomhet
I vår virksomhet er arbeidsforholdene og lønnsbetingelsene i tråd med bransjestandarder og gjeldende regelverk. Selskapet utfører jevnlige stikkprøver og monitorerer ansattes arbeidsforhold, arbeidstidsavtaler samt produksjonenes sikkerhet og HMS. I tillegg gjennomføres det jevnlig medarbeiderundersøkelser og risikoopplæring av produsenter, produksjonsledere og medarbeidere etter behov.

Undersøkelser gjort i 2024 og 2025 viser ingen brudd på menneskerettigheter, og generell trivsel blant de ansatte. 

3.3 Kartlegging og risikovurdering av leverandører
Vi kartlegger våre leverandører på følgende måte:

  • Vi har innhentet oversikt over utvalgte leverandører og samarbeidspartnere som selskapet har brukt. 

  • Undersøkelsene baseres på informasjon vi har fått fra leverandørene selv, samtaler med ansatte som samarbeider tett med leverandørene, tilgjengelige kilder og svar på konkrete spørsmål rettet mot leverandørene.

  • Leverandørene har svart på spørsmål om menneskerettigheter, arbeidsforhold mm. I tillegg har vi dialog med leverandørenes ansatte og interessenter. 

  • Ut fra svarene vi mottok er det ingenting som tyder på brudd på menneskerettigheter, kritikkverdige forhold eller andre bemerkninger ut fra hva selskapet fikk innhentet av informasjon. De fleste av leverandørene er for små til å ha krav på å føre etter Åpenhetsloven, men alt tyder likevel på at samtlige av våre leverandører følger de retningslinjer vi og loven tilsier. 

Oppsummert viser kartleggingen og vurderingene at risikoen for brudd hos våre leverandører generelt anses som lav. Hovedvekten av de kartlagte leverandørene holder til i Norge og er kjente selskaper med gode rutiner på området. Leverandørene opererer primært innen IT, husleie, bemanning og tjenesteyting.


Fremover vil vi jobbe med å styrke kompetansen internt når det gjelder ansvarlig innkjøpspraksis og ha økt fokus på onboardingsprosess. Vi vil også prioritere arbeidet med leverandører i geografiske områder og bransjer som er forbundet med høy risiko, herunder leverandører innen renhold, transport og kantine med utenlandsk arbeidskraft. Risikoen for negative konsekvenser gjelder spesielt anstendige arbeidsforhold. Vi har fokus på at arbeidstakere som et minimum skal ha betingelser i tråd med ILO-konvensjonene, norsk minstelønn og at dette sikres gjennom en arbeidsavtale.